dilluns, 15 de febrer del 2010

XATÓ




El xatonaire d'honor

Convidat:

Oh, Dionís, déu carnal,
de la complaença valedor,
al compàs del ritual,
fes-me xatonaire d'honor.

Doneu-me maça i morter,
que seguin el receptari,
amb traça i art us faré
un xató reglamentari.

Xatonaré la bóta
perquè tasteu el xarop,
ompliré a vessar la copa,
l'ompliré fins dalt de tot.

Resposta del mestre de cerimònies:

En ser petició notòria
i Dionís el rei ho vol,
encetem la cerimònia,
tot seguint el protocol.

Mullaràs la llesca primer
a la salsa coral·lina
que trobaràs al morter,
que és salsa vilanovina.

El tercer glop serà la prova
del teu compromís total
que et lligarà al Carnaval
i al xató de Vilanova.

El convidat fa tres glops de vi de la copa:

- N'ha fet tres?
-Sí! - diu el públic.
-Doncs ja ho és!

Poètiques variades. Pere Tapias


Ingredients per a la salsa:

125 g ametlles torrades
80 g avellanes torrades
3 alls
5 nyores
2 o 3 llesques de pa (molla sucada en vinagre)
1 bitxo (opcional)
Vinagre (opcional)

Cadascú ho pot fer com vulgui, a Sitges a la salsa hi posen 2 saitons i el bitxo, també està força bo.
Ja sabeu, sempre hi ha la picabarralla en Xató de Vilanova i Xató de Sitges, però tots dos són bons igual, i, al final, cadascú a casa seva fa el que vol.

Ingredients per el plat:

Escarola
Seitons
Bacallà dessalat i esqueixat
Tonyina dessalada i esqueixada
Olives arbeqines i negres

Elaboració:

Piqueu l’all al morter, una vegada ben aixafat, aneu afegint les ametlles i les avellanes que formin una pasta homogènia, tot seguit afegiu la polpa de les nyores (escaldades o bé macerades en vi o cava), una vegada tinguem una pasta, afegim la molla de pa sucada en vinagre i escorreguda, anirem remenant, afegirem si cal, una mica de vi o cava, afegirem oli mica en mica a voluntat, fins a obtenir una consistència desitjada.
Per a obtenir la salsa més fina, les ametlles i les avellanes les passem per la picadora, fins que quedi farina.
Aquesta salsa es pot fer també amb batedora, tenint cura que no es talli, tot i que es pot arreglar, però aleshores, la consistència és més de maionesa, però també està bona igual.
Si es destria, afegirem una mica de clara d'ou, ràpidament quedarà lligada, també canviarà el color, quedarà més de color pastenaga.
Muntem el plat amb la resta d’ingredients.

Per les truites:

Carxofa
Patata i ceba
Botifarra blanca o d’ou
Mongetes i cansalada

Que vagi de gust!!

12 comentaris:

  1. Hola Carme!

    I que bó que està el Xató, cada mestre xatonaire te el seu secret, per això et dono les gràcies per haver compartit el teu! i bon Carnaval que encara queda!

    Una abraçada,

    Anna

    ResponElimina
  2. Cada casa té la seva recepta de xató, i totes són igual de bones. I amb les truites i botifarres, tens un àpat complet per llepar-se els dits.

    ResponElimina
  3. Jo el xató el menjo a l'estil de Vilanova que per això hi tinc bona part de la família.

    No puc més que felicitar-te per la recepta i les teves explicacions.

    ResponElimina
  4. Una xatonada en tota regla ... i amb les postres més apropiades... un àpat rodó!
    Una abraçada

    ResponElimina
  5. Jo és que no tinc paraules.
    M'encanta aquesta entrada tan complerta i prenc bona nota!!
    petons

    ResponElimina
  6. Una entrada fabulosa. El xato boníssim, prenc nota, el prepararé.
    Un peto

    ResponElimina
  7. Carme; No fa falta que m'en vagi a fer la ruta del xató, doncs ja la tinc aquí, amb el vers, el xató la butifarra i les ganes que hi has posat.
    Que vagi de gust Carme¡¡. :-D

    ResponElimina
  8. Anna,
    Segur que tu també en tens un de secret ehhh. wapa, perquè estic segura que el teu xató també és bo, bo, bo.
    Una abraçada.

    Gemma,
    Tota la raó, i totes en són bones.

    Starbase: Òscar, no ho sabía, igual ens coneixem i tot amb la teva família, jajaja.
    He de dirte que el Sitgetà que el vaig penjar el darrer dia, també està força bo, i de ven segur que si tasto tots els de la Ruta del Xató també els trobo bons.
    Una abraçada maco!!

    StHilari: Alfons, gràcies, les postres també us penjaré la recepta. la coca de llardons surt més que bona, haver si us penjo la recepta, però és similar a la de la Margarida, doncs la prmera la faig fer seguin més o menys la seva, però jo li afegeixo una mica de canyella.

    Dolors, Moltes gràcies, venint de tu es fa contenta.
    Una abraçada wapa!!

    Sion, gràcies, tasta'l.
    Petons,

    Josep,
    Moltes gràcies, de totes maneres pots fer la Ruta del Xató, doncs ja ho saps, a cada lloc hi posen la seva manera i tothom se'l fa seu, jajaja, però jo no hi batallo.
    Una abraçada,

    ResponElimina
  9. Felicitats guapetona!!
    Pel xató i pel concurs de la Gemma Lienas!!
    Una abraçada

    ResponElimina
  10. Hola Carme!

    M'acabo d'enterar que has guanyat premi!!! moltíssimes felicitats!! i que en guanyis molts més! (i que jo ho vegi!!)

    Petons

    Anna

    ResponElimina
  11. Marta,
    Montes gràcies, estic molt contenta. El comparteixo amb tots vosaltres.
    Una abraçada.

    Anna de Llepadits:
    Moltes gràcies, el premi és per totes i tots.
    Una petó.

    ResponElimina
  12. M'encanta!!!!
    Moltes gracies (Carme, disculpa els accents, tinc l'ordinador espatllat!) per compartir la recepta! Ara ja no tinc excusa! jiji

    Molts petonets!

    ResponElimina